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(A-L)

Acker, Tim und Carty, John (Hg.): Ngaanyatjarra - Art of the Lands, UWA Publishing, Crawley 2012, ISBN 9781742583914

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Inhaltsverzeichnis

Hetti Perkins: Foreword -v-

Map -vi-

David Brooks: An emerging present: a short history of the Ngaanyatjarra Lands -1-

John Carty: Purnu, tjanpi, canvas: a Ngaanyatjarra art history -15-

Tim Acker: The art of community: the place of art centres in the Ngaanyatjarra Lands -37-

Plates -49-

John Carty: Maruku Arts and Crafts -127-

Steve Fox: Memories of a purnu-man in the Ng Lands -141-

Jo Foster: Winneringu! Tjanpi Desert Weavers -149-

Thisbe Purich: Kanytjupayi’s attraction -161-

John Carty: Papulankutja Artists -171-

Dianna Isgar: Cliff Reid -181-

David Brooks: Mr Forbes -183-

John Carty with Edwina Circuitt: Warakurna Artists -191-

Edwina Circuitt: Mr Shepherd’s studio -207-

Pamela Faye McGrath: The past is everywhere: Ngaanyatjarra history paintings -209-

John Carty: Kayili Artists -219-

Anisha Angelroth: Singing Brindle -231-

Tim Pearn: Reflections on Kayili Artists -233-

Nancy Tjungupi Carnegie: Warburton glass -237-

John Carty: Tjarlirli Art -241-

Pamela Faye McGrath: Nyarapayi Giles -249-

Judith Ryan: Irrunytju Arts -253-

Tjawina Roberts: Irrunytju Arts story -259

Klappentext

The elliptical songlines that weave through the ranges and rock holes of the Ngaanyatjarra Lands nourish the creativity that flourishes in the art centres throughout this vast inland region. Like eruptions of subterranean energy to the surface, vividly hued acrylic paintings, finely hewn wooden objects and the riotously joyful tjanpi (grass) weavings have come to characterise the art of the Yarnangu people. Although scattered throughout the Lands, separated by hundreds of kilometres, the artists who own and govern these community centres are united by a passionate love of their Country and cultural heritage. It is this common ground that has inspired the family of Ngaanyatjarra artists to preserve, protect and pass on this legacy to their descendants. The Western Desert Mob comprises an alliance of Ngaanyatjarra art centres operating in the rich swathe of country running west of Uluru. Their mantra of "thriving in the living desert" encapsulates the blossoming of a distinctive regional art movement that has taken ist place amongst the most highly regarded contemporary Australian art. "Ngaanyatjarra: Art of the Lands" is a book which captures the elegant complexity of desert life, revealing the worlds with worlds that is Ngaanyatjarra culture.

Besprechung

Drei Dinge machen dieses Buch zu einem hervorragenden: die Qualität der Fotografien - sowohl von Kunstwerken als auch von der Landschaft -, die sehr große Anzahl von Stellungnahmen von Künstlern und die detaillierten Zusammenfassungen darüber, wie es die indigene Bevölkerung, die 200 bis 800 Kilometer westlich vom Uluru lebt, verstand, ihre Kultur zu erhalten und ein Netzwerk von Kunstzentren zu gründen, das man als Western Desert Mob assoziiert. Die Aufrechterhaltung der eigenen Kontrolle über ihre Kunst und ihr kulturelles Erbe wurde durch die große räumliche Distanzen zu sich möglicherweise einmischenden Politikern und Bürokraten aus Alice Springs, Perth oder Darwin unterstützt. Als eine Gruppe von Künstlern 2005 den begehrten Telstra Art Award gewann, benötigten sie fünf Tage, bis sie mit einem Auto mit Vierradantrieb Darwin erreichten. Die Vernachlässigung durch die westaustralische Regierung bis Ende der 1950er Jahre gab den verschiedenen indigenen Gruppen glücklicherweise einige Zeit zur Anpassung. Als in den 1980er Jahren die Zeit für die Outstations reif war, gab es genug Gemeinschaftsgeist, um für viele die Rückkehr zu dem ihnen zugehörigen Land zu organisieren. Diese Unabhängigkeit hat ihre Kunst beeinflusst. Die Gemeinden konnten verschiedene Ideen ausprobieren und die beibehalten, die sie für gut befanden. So entstand z.B. in den späten 1990er Jahren aus mehreren Workshops heraus die Kunstrichtung Tjanpi, die sich auf das Weben bezog (S. 151). Zitate von den Künstlern (S. 27 und verstreut im Buch) zeigen, dass das Zusammenspiel von Kunst und Tjukurrpa einschließlich der Diskussion, was für Außenstehende in welchem Medium zu offenbaren richtig wäre, ein kontinuierlicher, ernster und sich entwickelnder Diskurs war. Das Buch schließt mit einigen biografischen Details und kleinen Fotos der ausgewählten Künstler: Adam Butler, Adison Mitchell, Adrian Young, Anawari Mitchell, Andrew Mitchell, Angilyia Mitchell, Anmanari Brown, Annie Bauer, Arthur Tjatitjarra Robertson, Aubrey Carnegie Ben Holland, Bob Gibson, Carlton Isaac Reid, Carol Maanyatja Golding, Cliff Reid, Colley Campbell, Dianne Ungukalpi Golding, Dora Waynatjura Lane, Dorcas Tinnimay Bennett, Elaine Warnatjura Lane, Ernest Yawi Bennett, Esther Giles, Eunice Yunurupa Porter, Faith Butler Fred Untjima Forbes, Fred Ward, Freda Yimunya Lane, Ivan Schäfer, Ivy Laidlaw, Jackie Kurltjunyintja Giles, James Gibson, Janet Nyunmitji Forbes, Jean Inyalanka Burke, Jean Yaritji Lane, Jimmy Donegan, John Richards, Joyce McLean, Judith Yinyika Chambers, Kanytjupayi Benson, Katjarra Butler, Ken Shepherd, Maimie Butler, Manupa Butler, Mary Gibson, Matthew Milton, Matjiwa Jones, Morita Ward, Myra Yurtiwa Koch, Nancy Nyanyarna Jackson, Nancy Tjungupi Carnegie, Narelle Kanpatja Holland, Neville McArthur, Ngipi Ward, Nola Campbell, Nora Holland, Norma Ngumarnu Giles, Norman Lyons, Nyapurla Morgan, Nyarapayi Giles, Nyumitja Laidlaw, Nyurapayia Bennett Nampitjinpa, Peter Tjarluri Lewis, Pirrmangka Reid Napanangka, Pulpurru Davies, Rachel Yukultja Jennings, Reggie Jackson, Rene Nelson, Rubin Reid, Russell James Shepherd, Sheila Giles, Thelma McLean, Thomas Reid, Tjapartji Kanytjuri Bates, Tjawina Porter, Tjayanka Woods, Tjunka Lewis, Tommy Mitchell, Winston Mitchell, Vivien Porter.